Thursday 8 January 2015

Remaja sering terlibat dengan gejala sosial. Bincangkan punca.

Pada zaman pascakemerdekaan ini, isu gejala sosial dalam kalangan remaja semakin berleluasa dan menjadi fokus perbincangan serta tajuk utama akhbar-akhbar di Malaysia. Fenomena ini kian kritikal dan menggusarkan fikiran masyarakat. Peratus kes gejala sosial seperti kes buang bayi, pergaulan seks bebas, mat rempit dan sebagainya terus meningkat saban tahun tanpa titik noktahnya. Senario yang menggemparkan ini tidak boleh dibiar berterusan. Lantas, sebelum nasi sudah menjadi bubur, marilah kita mengkaji punca berlakunya gejala sosial dalam kalangan remaja untuk menangani masalah ini dengan efisien.

Antara punca gejala sosial termasuklah masalah institusi keluarga. Keluarga merupakan benteng pertahanan kita sama ada dari segi mental mahupun dari segi fizikal. Kita dilindungi daripada masalah dan pancaroba di dunia luar. Maka, ibu bapa berperanan penting sebagai entiti mithali untuk menyerap nilai murni ke dalam sanubari anak. Namun, sekiranya ibu bapa leka mengejar fatamorgana mereka dalam aspek kebendaan dan mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai pembentuk keperibadian dan sahsiah remaja, mereka akan kehausan kasih sayang ibu bapa dan berasa tersisih. Maka, mereka akan terdorong untuk terjebak dalam kancah negatif seperti vandalisme, gengsterisme dan lain-lain. Sudah terang lagi bersuluh, kebanyakan remaja yang terjebak dalam gejala sosial datang daripada institusi keluarga yang kurang sempurna.

Selain itu, pengaruh rakan sebaya juga menyumbang ke arah gejala sosial. Rakan sebaya mengambil alih tanggungjawab ibu bapa kita semasa di luar. Rakan yang berpengaruh positif mampu membentuk sahsiah yang mahmudah dalam diri remaja. Namun, rakan yang bersikap negatif akan mengundang kemudaratan kepada kehidupan kita seperti api yang mampu membinasakan kehidupan. Rakan sebegini mencabarkan remaja untuk melanggar peraturan sekolah dan menyebabkan mereka terjerumus ke dalam lembah kemudaratan. La Rouchefoucauld pernah mengungkapkan "Keinginan paling besar kadang-kala mempunyai komanya, tetapi sifat bermegah mengganggu kita tanpa titik noktahnya". Lantas, remaja itu akan mengalami keruntuhan akhlak dan mempunyai masa hadapan yang gelap kerana telah dicemarkan dengan niat yang salah.

Seterusnya, pengaruh media massa turut mengundang isu sosial dalam kalangan remaja. Dalam menempuh era globalisasi yang sarat dengan alat teknologi yang semakin berkembang dengan pesat bak cendawan tumbuh selepas hujan, remaja telah dipengaruhi oleh media massa cetak dan elektronik. Terdapat segelintir remaja yang kurang berfikiran matang menyalahgunakan internet dan dipengaruhi oleh paparan laman web yang kurang sihat. Misalnya, aksi-aksi keganasan, kelucahan dan sebagainya. Remaja dipengaruhi oleh budaya hegemoni Barat yang mementingkan dunia hedonistik semata-mata. Akhirnya, remaja akan melakukan gejala sosial seperti pergaulan seks bebas, berlari dari rumah, menagih dadah dan lain-lain. Bak kata pepatah, nila setitik rosak susu sebelanga. Natijahnya, masyarakat kita turut dianggap berminda kelas ketiga dan tidak aman. Terbuktilah bahawa pengaruh media massa mampu mendatangkan penularan budaya negatif dalam generasi muda kini.

Punca dominan lain ialah tekanan di sekolah. Tatkala remaja diberikan terlalu banyak kerja rumah atau tekanan untuk berjaya dalam peperiksaan, mereka akan mencari kaedah untuk melepaskan kemarahan dan tekanan mereka. Misalnya, menghisap dadah, ponteng sekolah, melakukan vandalisme dan lain-lain. Mereka akan mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai seorang pelajar dan asyik menggunakan jalan belakang untuk menyelesaikan masalah di sekolah. Jelaslah bahawa gejala sosial turut berpunca daripada tekanan emosi dan minda dalam institusi persekolahan.

Tuntasnya, remaja ibarat pahlawan kerdil tetapi penuh keberanian. Semua pihak haruslah menggembleng tenaga dan berganding usaha untuk menangani masalah gejala sosial yang mencengkam dan membelenggu masyarakat. Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Sekiranya setiap lapisan masyarakat dapat melestarikan kewajipan masing-masing, pastilah kita dapat membina golongan remaja yang berwawasan dan bakal menjadi modal insan negara. Imam Al-Bukhari pernah mengungkapkan "Jika anda ingin melihat masa hadapan negara, lihatlah golongan remaja yang ada sekarang." Bersama-sama kita membanteras gejala sosial dalam kalangan remaja untuk mewujudkan masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Maka, negara kita akan mencapai aspirasi Wawasan 2020 sebagai negara yang disanjungi di persada antarabangsa.



Student KoolAid
xx


Anda mungkin meminati juga:

Karangan SPM Student KoolAid

15 comments:

  1. Thx u very much! this help me alot :)

    ReplyDelete
  2. This literally very good for my pt3 tmrw. Thanks! Love ur words n anything <3

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Eat pineapple eat burger eat banana eat rambutan eat mushroom eat lj

    ReplyDelete
  6. thanks!!! GOOD PERIBHASA and kata kata hikmah

    ReplyDelete
  7. Hi... Your essay is very good can you teach me how to create a good essays

    ReplyDelete
  8. Hi... Your essay is very good can you teach me how to create a good essays

    ReplyDelete
  9. good for my reference tho, im pt3 candidates this year and i learnt lot of new words and good writing and thankss for it, wish me luck for pt3!

    ReplyDelete
  10. thnkyou! this will help me a lot

    ReplyDelete
  11. Sy copy eh. Terima kasihh :D

    ReplyDelete