Sunday 11 January 2015

Langkah-langkah mengatasi masalah peningkatan kemalangan jalan raya di negara kita

Dasawarsa ini, isu kemalangan jalan raya yang semakin meruncing sering menjadi fokus perbincangan dan mauduk utama akhbar - akhbar di Malaysia. Fenomena ini kian kritikal dan menggusarkan fikiran masyarakat. Peratus kes kemalangan ini terus meningkat dari setahun ke setahun, terutamanya pada musim perayaan. Hal ini disebabkan anggota masyarakat di Malaysia begitu ghairah untuk pulang ke kampung halaman masing-masing dengan perasaan bagai digamit rindu sehingga mengabaikan kepentingan peraturan di jalan raya. Senario yag menggemparkan ini tidak boleh dibiar berterusan. Justeru, sebelum nasi sudah menjadi bubur, marilah kita mengkaji langkah-langkah pragmatik yang perlu diimplimentasikan bagi mengatasi masalah ini.

Antara kaedah menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya di negara kita termasuklah peranan kerajaan. Undang-undang perlu dikuatkuasakan dan hukuman mesti dikenakan terhadap sesiapa yang berani melanggar peraturan jalan raya. Peraturan jalan raya seharusnya dikaji semula dan ditambah baik bagi memastikan keselamatan pengguna sentiasa terpelihara. Penguatkuasaan undang-undang seperti larangan perjalanan bas ekspres pada waktu malam seharusnya dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh, bukannya seperti melepaskan batuk di tangga sahaja. Menurut Ibu Pejabat Polis Daerah Bukit Aman, kes kemalangan melibatkan bas ekspres menurun dengan rancaknya sebanyak 15.7% peratus dari tahun 2007 ke 2008 selepas undang-undang tersebut dilaksanakan. Hal ini menunjukkan bahawa dengan adanya penguatkuasaan undang-undang, kadar kemalangan dapat diminimumkan.

Selain itu, pihak polis trafik turut berusaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Pihak polis sering mengadakan kempen keselamatan jalan raya terutamanya sempena sambutan hari raya. Misalnya, sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri, "Operasi Ops Sikap" dilancarkan oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM). Langkah ini dilaksanakan untuk mengawal berlakunya kemalangan jalan raya ketika sambutan perayaan ini. Program ini dilaksanakan sebagai sebahagian daripada tanggungjawab pihak berkuasa untuk mengawal jumlah kemalangan jalan raya yang tercatat sepanjang musim perayaan. Tindakan ini menunjukkan usaha kerajaan yang berlandaskan peribahasa di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Di samping itu, kerajaan boleh melaksanakan kempen dari bangku sekolah lagi. Pendedahan awal kepada kanak-kanak amat vital kerana pada ketika inilah mereka mudah dibentuk mengikut acuan yang sebenar. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Sebagai contoh, Kementerian Pelajaran berganding bahu dengan Kementerian Pengangkutan melaksanakan program "Keselamatan Lalu Lintas dan Jalan Raya" yang dianjurkan saban tahun. Maka, anak murid akan didedahkan kepada kepentingan mematuhi peraturan jalan raya dan membesar menjadi individu yang rasional dan prihatin terhadap keselamatan jalan raya. Sudah terang lagi bersuluh, kempen-kempen tersebut berupaya menurunkan kadar kemalangan.

Pihak polis trafik juga telah memasang kamera perangkap kelajuan. Mereka telah memasangnya di tempat-tempat yang strategik iaitu kawasan yang biasanya dipandu laju oleh pengguna jalan raya. Jika mereka memandu dengan kelajuan melebihi 110 km sejam, kamera perangkap kelajuan ini akan merakam gambar kereta dan pemandunya. Selepas disemak oleh pegawai polis trafik, saman akan dihantar kepada pemiliknya. Cara ini telah dapat mengurangkan kadar kemalangan jalan raya terutamanya di Lebuh Raya Utara-Selatan. Bak kata pepatah, harimau ditakuti sebab giginya. Jelaslah bahawa usaha ini akan mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita.

Kesemua di atas merupakan antara langkah mengatasi masalah peningkatan kemalangan jalan raya di negara kita. Pengguna jalan raya haruslah lebih berwaspada ketika hendak memulakan perjalanan dan memandu kenderaan dengan cermat kerana pandu cermat jiwa selamat. Sekiranya masyarakat mengimplimentasikan kewajipan masing-masing, barulah keselamatan setiap pengguna dapat dijamin. Oleh itu, setiap lapisan masyarakat dan pihak berkuasa haruslah menggembleng tenaga dan berganding bahu untuk memastikan kadar peningkatan kemalangan maut dapat ditangani dengan berkesan. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tidak mahu seribu dalih. Dengan ini, diharapkan agar masyarakat di Malaysia dapat hidup sejahtera tanpa dibelenggu oleh masalah keselamatan jalan raya. Maka, aspirasi negara kita untuk mencapai Wawasan 2020 dapat digapai dan digenggam erat. 



xx


Anda mungkin meminati juga:

Karangan SPM Student KoolAid

25 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Thank you
    Very useful for my subject

    ReplyDelete
  3. Thank you
    Very useful for my subject

    ReplyDelete
  4. Thanks :) sgt membantu sy xD

    ReplyDelete
  5. Thanks :) sgt membantu sy xD

    ReplyDelete
  6. Sangat membantu terima kasih 😊

    ReplyDelete
  7. Thank you so much. I finally found what I have been looking for!!!

    ReplyDelete
  8. cantek....Mekasih banyak-banyak

    ReplyDelete
  9. baguss2 nanti buat banyak2 lagiii

    ReplyDelete