Thursday 21 May 2015

Tuliskan surat kiriman tidak rasmi tentang adat perkahwinan kaum anda

Menemui sahabatku, saudari Nameera yang berada di Kuantan. Semoga saudari sihat sejahtera bersama dengan keluarga tercinta.

Saudari,

Surat saudari telah selamat saya terima pada minggu lepas. Terima kasih atas kiriman berita kepada saya. Menarik sungguh penerangan saudari tentang adat perkahwinan saudari. Untuk memenuhi permintaan saudari, saya akan menceritakan adat perkahwinan saya pula.

Majlis perkahwinan kaum Cina mempunyai adat istiadat tersendiri. Adat perkahwinan Cina bermula dengan adat pinangan. Ketika ibu bapa seorang anak lelaki menentukan bakal menantu perempuan, mereka akan mencari tulang risik yang kerjaya adalah untuk mengurangkan konflik kepentingan serta rasa malu ketika membincangkan kemungkinan perkahwinan antara dua buah keluarga yang biasanya tidak rapat atau langsung tidak dikenali.

Seterusnya, jika keluarga bakal menantu perempua tidak membantah terhadap pinangan, tukang risik akan membandingkan tarikh lahir pasangan tersebut. Jika pasangan itu adalah sesuai menurut astrologi Cina, mereka akan meneruskan langkah menyampaikan harga pinangan pengantin perempuan, iaitu hadiah pertunangan. Hadiah perkahwinan berbeza-beza, bergantung kepada adat resam tempatan serta kekayaan keluarga. Makanan istimewa merupaan hadiah yang biasa. Takwim Cina akan dirujuk untuk menetapkan hari yang bertuah.

Tiba masanya, upacara perkahwinan diadakan. Perarakan perkahwinan dari rumah pengantin perempuan bergerak ke rumah pengantin lelaki. Perarakan itu terdiri daripada sebuah tandu pengantin perempuan sebuah pancaragam tradisional, sepasukan pengapit pengantin perempuan, serta hantaran kahwin pengantin perempuan dalam bentuk wang.

Perarakan perkahwinan berhenti di hadapan pintu rumah pengantin lelaki. Terdapat upacara tertentu yang dipatuhi untuk menyambut pengantin perempuan dan ahli-ahli perarakan ke dalam rumah pengantin lelaki. Sepadan dengan melafazkan ikrar perkahwinan di Barat, pasangan akan memberikan penghormatan kepada syurga dan bumi, ibu bapa pengantin lelaki serta antara satu sama lain.

Akhir sekali, jamuan perkahwinan diadakan. Dalam masyarakat Cina, jamuan perkahwinan dikenali sebagai "xi-jiu" yang secara harfiahnya bermaksud "wain kegembiraan" dan kadang-kala lebih penting daripada majlis perkahwinan sendiri. Terdapat juga upacara seperti menuang wain atau teh untuk ibu bapa, pasangan dan para tetamu.

Begitulah penjelasan tentang adat istiadat perkahwinan tradisional kaum saya. Akhir sekali, sambutlah salam mesra daripada saya.

Sekian, terima kasih.


Sahabatmu,

Student KoolAid


xx




Anda mungkin meminati juga:

1 comment:

  1. Very useful!tq my dear friend jie fei lau.best regard,
    Wan Faizon Meng

    ReplyDelete