Wednesday 13 May 2015

Punca-punca keruntuhan akhlak remaja (Isi)

Antara punca keruntuhan akhlak remaja termasuklah masalah institusi keluarga. Keluarga merupakan benteng pertahanan kita sama ada dari segi mental mahupun dari segi fizikal. Kita dilindungi daripada masalah dan pancaroba di dunia luar. Namun, sekiranya remaja kehausan kasih sayang daripada ibu bapa, mereka mungkin melakukan gejala sosial untuk menarik perhatian mereka. Misalnya, gengsterisme, vandelisme dan lain-lain. Tidak mustahilah banyak remaja yang terjebak dengan gejala sosial datang daripada keluarga yang kurang sempurna.

Selain itu, pengaruh rakan sebaya juga menyumbang ke arah gejala sosial . Rakan sebaya mengambil alih tanggungjawab ibu bapa kita semasa di luar. Rakan yang berpengaruh baik mampu membentuk sahsiah yang positif dalam diri remaja. Namun, rakan yang bersikap negatif akan mendatangkan kemudaratan kepada kehidupan mereka seperti "api yang mampu membinasakan kehidupan". Rakan sebegini mencabar remaja untuk melanggar peraturan sekolah dan menyebabkan mereka terjerumus ke dalam lembah kejahatan. Lantas, remaja itu akan mempunyai masa hadapan yang gelap kerana telah diracuni dengan niat yang salah.

Seterusnya, pengaruh media massa turut mengundang isu sosial dalam kalangan remaja. Dalam menempuh era globalisasi yang sarat dengan alat teknologi yang semakin dengan pesat bak cendawan tumbuh selepas hujan, remaja telah dipengaruhi oleh media massa cetak dan elektronik. Terdapat segelintir remaja yang kurang berfikiran matang menyalahgunakan internet dan dipengaruhi oleh paparan laman web yang kurang sihat. Contohnya, aksi-aksi keganasan, kelucahan dan sebagainya. Melalui media massa cetak yang penuh dengan hegemoni barat yang semakin menular dalam masyarakat kita, remaja suka meniru tabiat idola mereka yang kadang-kala menonjolkan gaya yang membinasakan nilai murni yang dipupuk dalam sanubari mereka sejak bangku sekolah. Akhirnya, remaja akan melakukan aktiviti yang menimbulkan ketidaktenteraman dalam masyarakat seperti pergaulan seks bebas, lari dari rumah, menagih dadah dan lain-lain. Bak kata pepatah, nila setitik rosak susu sebelanga. Masyarakat kita turut dianggap berminda kelas ketiga dan negara tidak aman.

Akhir sekali, tekanan di sekolah juga merupakan punca dominan masalah sosial dalam kalangan remaja. Tatkala remaja diberikan terlalu banyak kerja rumah atau tekanan untuk berjaya dalam peperiksaan, mereka mudah mencari kaedah untuk melepaskan kemarahan dan tekanan mereka. Misalnya, menghisap dadah, ponteng sekolah, melakukan vandelisme dan lain-lain. Mereka mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai seorang pelajar dan asyik menggunakan jalan belakang untuk menyelesaikan masalah di sekolah. Terdapat remaja juga yang membuli pelajar lain kerana tertekan. Jelaslah bahawa tekanan emosi yang dialami remaja mendorong mereka untuk terjebak dalam kancah negatif.



xx




Anda mungkin meminati juga:

6 comments: