Wednesday 20 May 2015

Karangan Fakta: Kebaikan Duduk di Bandar

Kini, Malaysia semakin berkembang dengan pesat bukan sahaja daripada aspek ekonomi dan pendidikan bahkan teknologi juga. Di bandar, jika kita melihat bangunan-bangunan yang teguh berdiri di sekeliling kita, kita akan memahami bahawa proses urbanisasi telah berjaya membangunkan bandar-bandar di Malaysia sehingga membentuk suatu landskap yang moden. Oleh itu, kita haruslah menghargai dan menghayati kebaikan duduk di bandar.

Di bandar lengkap dengan kemudahan-kemudahan awam yang dibina oleh kerajaan untuk keselesaan para rakyat. Antaranya termasuklah tandas awam, telefon awam, bas, teksi dan lain-lain. Dengan adanya kemudahan-kemudahan awam sebegini, kita dapat berangkat dari tempat ke tempat dengan mudah. Kita dapat menghargai inisiatif kerajaan untuk membina bandar-bandar yang canggih serta masyarakat yang berminda kelas pertama.

Selain itu, dari aspek pendidikan, pusat bandar memiliki gedung ilmu seperti Muzium Negara, Universiti Malaya, Perpustakaan Negara dan sebagainya. Dengan gedung-gedung ilmu ini, kita dapat menimba ilmu pengetahuan dan menjadi insan yang berilmu dan disanjungi. Dengan cara ini juga, semua orang dapat menambahkan ilmu dan seterusnya meningkatkan pengetahuan dan pengalaman. Bandar merupakan jantung di seluruh negara. Lokasi-lokasi ini amat mencambahkan diskusi ilmu seperti seminar, konvensyen, kongres dan kolokium. Implikasi daripada pencambahan ini telah menjadikan Kuala Lumpur sebagai pusat ilmu yang membolehkan ramai pelajar asing datang ke Malaysia untuk melanjutkan pelajaran.

Selanjutnya, sains dan teknologi juga amat dititikberatkan di pusat perbandaran. Jika kita pergi ke kafe "Old Town White Coffee", di situ kita ditawarkan perkhidmatan Wifi yang percuma. Kini, gajet-gajet yang canggih seperti Ipod dan Ipad kerap digunakan oleh orang ramai untuk melayari internet bagi memajukan sendiri. Di mana-mana pun ada sahaja orang yang membawa komputer riba. Ini menunjukkan bahawa perhubungan digital dan maya kerap digunakan. Selain itu, pelajar-pelajar di bandar yang berumur sembilan tahun pun sudah boleh menguasai kebaikan internet, melayari laman web "Facebook" dan juga "Twitter" pun. Kesan sains dan teknologi telah meningkatkan imej bandar dan mampu bersaing di peringkat antarabangsa dan seterusnya membentuk masyarakat yang lebih berminda saintifik dan moden.

Akhir sekali iaitu pusat-pusat ekonomi. Di Kuala Lumpur yang merupakan ibu negara penting bagi perkembangan ekonomi, banyak lokasi yang menjalankan perniagaan hartanah, perladangan, ekuiti pemilik kerajaan seperti Petronas, Ibu Pejabat Shell dan lain-lain yang menjadi ibu pejabat besarnya. Tempat-tempat ini merupakan pusat perkembangan dan pusat penciptaan yang akan mampu merancakkan lagi sektor ekonomi bandar dan negara. Ruang-ruang pekerjaan akan terbuka luas dan ini secara tidak langsung boleh menghapuskan masalah pengangguran dan masalah kemiskinan supaya tidak lagi meninggi. Dengan ekonomi yang kian berkembang, pastinya semua orang dapat merasa faedah bersama. Lantaran itu, ramai orang gemar datang ke bandar untuk mencari mata pendapatan.

Tuntasnya, beberapa isi tadi telah menjelaskan kebaikan duduk di bandar. Ingatlah, sebuah negara yang tiadanya bandar ibarat badan yang tiadanya jantung. Disebabkan bandar, sebuah negara akan maju dan rakyatnya dapat hidup sejahtera. Bagi kita, bandar-bandar di Malaysia membolehkan aspirasi negara kita untuk mencapai Wawasan 2020 berjaya digapai dan digenggam erat.


xx




Anda mungkin meminati juga:


19 comments:

  1. izinkan saya copy..terima kasih

    ReplyDelete
  2. Bagus nya awak... teruskan usaha anda!!! Improve your essay and knowledge!!!

    ReplyDelete
  3. izinkn sya untuk pinjam isinya

    ReplyDelete
  4. Ayat bnyk xbetul n tatabahasa jugk bnyk salah ejaan jugk bnyk salah

    ReplyDelete
  5. This is so good for me to UPSR yang akan datang.....harap dapat 6A amin....doakan sy ye
    I am not ready to UPSR...

    ReplyDelete
  6. Izinkan saya untuk copy karangan ni....

    ReplyDelete
  7. Teruknya penggunaan bahasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekurang kurangnya dia mencuba...tak payah la nak complain macam awak tu bagus sangat...!

      Delete
  8. Patutlah org cina yang karang rupanya.

    ReplyDelete