Monday 18 May 2015

Karangan Cereka: Mencari Keris

Saya leka membaca Majalah Pancing Khas, mata saya mula kepenatan. Saya meletakkan majalah tersebut di sisi. Secara tiba-tiba, mata saya tersilau oleh suatu cahaya dari tanah yang berhampiran. Saya berlari ke tempat tersebut lalu menggunakan tangan untuk menggali tanah yang menutupi tempat cahaya itu. Alangkah terkejutnya saya apabila melihat sebilah keris lama yang berlok. Apabila saya amati betul-betul, nampaknya keris tersebut merupakan sejenis warisan sejarah yang mempunyai nilai pusaka tinggi. Saya terkesima dan teruja dengan hasil penemuan saya. Kemudian, saya mengambil sehelai kain lalu membungkus keris itu. Sehubungan dengan itu, saya mengambil keputusan untuk menunjukkan keris itu kepada ibu saya apabila pulang ke rumah lelaki.

Ketika tiba di rumah, saya menunjukkan keris itu kepada ibu dan menerangkan peristiwa tersebut. Ibu tergamam dan segera mengambil keris tersebut lalu diberikan kepada jiran sebelah saya, iaitu Encik Hashim kerana beliau seorang pegawai muzium. Encik Hashim membelek-belek keris itu dan menyatakan bahawa keris itu merupakan sebilah keris lama. Selepas itu, beliau lekas menghubungi pihak muzium dan beberapa orang pengkaji arkeologi.

Ketika para pengaji arkeologi tiba, mereka melakukan penilaian terhadap keris itu. Mereka membuktikan bahawa keris itu bukan sahaja keris lama, malah dari zaman dahulu. Beberapa orang wartawan pula mengambil gambar dan menemu ramah saya untuk mendapatkan maklumat berkaitan penemuan keris itu. Pada malam itu, temu ramah saya pun masuk ke dalam siaran televisyen.

Pada hari keesokannya, saya menerima panggilan daripada ramai peminat dan pengkaji sejarah seperti profesor universiti, persatuan-persatuan sejarah, dan lain-lain yang seumpamanya. Pada saat itu, saya berkhayal seolah-olah seperti seorang yang termashyur dan terkenal.

Di sekolah, murid-murid asyik menanya saya tentang hasil penemuan saya. Saya hanya tersipu-sipu malu sahaja apabila dipuji oleh guru. Semasa perhimpunan, saya diminta berkongsi pengalaman tentang penemuan senjata itu. Selain berkongsi pengalaman tersebut, saya turut menyeru murid-murid agar menghargai bahan sejarah negara dan kita wajar berbangga kerana negara kita mempunyai nilai sejarah yang tinggi. Saya juga mendapat sijil penghargaan dan cenderamata daripada pihak muzium sebagai tanda penghargaan. Encik Hashim yang mewakili kakitangan muzium itu turut mengucapkan terima kasih kepada saya.

Sejak hari itu, saya ada hati terhadap bidang sejarah dan turut bercita-cita untuk menjadi seorang pengkaji sejarah negara yang terkenal. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tidak mahu seribu dalih. Peribahasa ini selama-lamanya terpahat pada sanubari saya. Saya berasa peristiwa mencari keris lama ini merupakan peristiwa yang mengubah hidup saya sewaktu saya menutup keratan akhbar dua puluh tahun lalu yang masih tersimpan di dalam album khas. Kini, saya sudah bergelar pengkaji sejarah negara. Tanggungjawab ini akan saya teruskan. Saya terus melabuhkan badan di katil untuk berehat kerana esok ada lagi bahan sejarah dari dasar laut perlu dibongkarkan pula.

xx




Anda mungkin meminati juga:



No comments:

Post a Comment