Friday 18 March 2016

Langkah-langkah memupuk perpaduan

Perpaduan merujuk kepada suasana dan ikatan mesra antara rakyat dalam sesebuah negara. Sudah terang lagi bersuluh, semakin hari kita semakin menghampiri ambang 2020. Keadaan ini menandakan titik permulaan pelbagai cabaran dan rintangan yang bakal menghambat. Isu perpaduan kaum bukanlah sesuatu isu yang baharu di negara kita bahkan telah menjadi fokus perbincangan dalam media massa dan buah mulut dalam kalangan rakyat. Senario ini amat mengecewakan kerana pembangunan negara kita yang pesat sejak merdeka akan terjejas disebabkan pergaduhan dan pergolakan politik dalaman.  Tiada penyakit yang tiada penawarnya, maka langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik haruslah dijalankan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi hingga akar umbi. 

Peranan ibu bapa dan barisan pendidik merupakan wahana dalam membina generasi masa hadapan yang mementingkan keharmonian antara kaum. Dalam institusi keluarga, ibu bapa merupakan entiti mithali kepada anak dan perlu menunjukkan teladan baik. Contohnya, ibu bapa haruslah bertegur sapa dan melayani jiran setangga dengan mesra tanpa mengira bangsa, kaum dan anutan agama. Maka, sejak usia muda anak akan terpengaruh untuk meneladani sikap ibu bapa yang menghormati kaum lain, bak kata pepatah, melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Barisan pendidik di sekolah juga memainkan peranan signifikan dalam menerapkan nilai murni ke dalam sanubari anak murid. Melalui pengajaran subjek pendidikan moral dan sivik kewarganegaraan, barisan pendidik dapat memberikan bimbingan dan nasihat yang berterusan untuk membentuk sahsiah positif dalam para murid. Yang kita pastikan ialah gabungan usaha antara ibu bapa dengan barisan pendidik dapat memupuk nilai perpaduan dalam generasi muda. 




Selain itu, pada masa ini juga aktiviti kemasyarakatan dapat mengukuhkan perpaduan kaum di negara kita. Melalui penganjuran aktiviti gotong-royong, masyarakat dapat memupuk semangat bekerjasama bak aur dengan tebing untuk membersihkan dan mengindahkan kawasan persekitaran tempat kediaman. Aktiviti sebegini mampu menjamin keceriaan kawasan kediaman masyarakat dan juga membuka ruang serta peluang komunikasi antara jiran tetangga. Pada masa yang sama, konsep rumah terbuka haruslah diperkukuh di negara kita. Rumah terbuka merupakan kaedah pemupukan perpaduan yang efektif kerana dapat mendedahkan masyarakat kepada keunikan adat resam kaum lain. Secara tidak langsung, persefahaman antara kaum dapat diwujudkan dan hubungan erat bak isi dengan kuku dapat dijalin. Dengan perkataan lain, aktiviti kemasyarakatan merupakan saluran yang paling berkesan untuk memupuk perpaduan kaum. 


Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan bahawa media massa merupakan rangkaian perhubungan yang banyak digunakan dalam era globalisasi ini. Dalam konteks mengukuhkan perpaduan kaum, media massa seharusnya digunakan dengan sebaik-baiknya untuk menyebarkan mesej dan informasi positif tentang kepentingan bersatu padu. Sebagai analoginya, stesen penyiaran tempatan boleh menyiarkan program yang berunsur perpaduan dan mempunyai pelakon yang berbilang pelbagai bangsa. Siaran program sudah pasti dapat menerapkan nilai perpaduan dalam jiwa masyarakat secara berunsur-unsur terutamanya jika unsur hiburan turut diselitkan dalam program tersebut. Sesungguhnya, perpaduan kaum akan tercapai dengan lebih mudah melalui peranan media massa. 


Dalam sistem perundangan negara kita, rakyat diberikan hak kebebasan bersuara. Namun demikian, rakyat Malaysia seharusnya menghindari sebarang tindakan yang boleh mencetuskan provokasi kaum. Rakyat negara kita haruslah mengawal nafsu diri dan tidak mengambil kesempatan dengan mencetuskan isu sensitif dan kontroversi. Hal ini dapat mengelakkan muhibah dan perpaduan kaum daripada terjejas kerana bak kata pepatah, mencegah lebih baik daripada mengubati. Justeru, peranan rakyat sendiri tidak boleh dinafikan kepentingannya dalam usaha memupuk perpaduan kaum di negara kita.


Konklusinya, perpaduan merupakan tunjang dan asas negara Malaysia. Semua pihak haruslah menggembleng tenaga dan berganding usaha untuk memainkan peranan masing-masing dalam menerbitkan semangat perpaduan dalam sanubari sendiri dan orang lain. Jika semua masyarakat berganding bahu, ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni, insyallah perpaduan rakyat dapat dicapai dan diggenggam erat. Dengan ini diharapkan peristiwa hitam seperti 13 Mei 1969 dapat dielakkan daripada berulang kembali. Demi merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020, marilah kita bersama-sama menyeru sahutan kerajaan dan berusaha untuk mewujudkan masyarakat yang harmoni dan bersatu. 



Anda mungkin meminati juga:


52 comments:

  1. such a nice essay and thanks for sharing....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Thanks for your essay.. 😍

    ReplyDelete
  4. Thanks a lot!!! YOUR ESSAY SRSLY HELP ME! Thanks againπŸ˜™

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. 'yang' tak boleh guna di permulaan ayat. TQ

    ReplyDelete
  7. Permulaan ayat tidak boleh guna "contohnya" sebaliknya guna "sebagai contoh" .

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Thx a lot!This is a great blog for me to refer.If there is rating this would be the best!Thx Joe.

    ReplyDelete
  10. Thx a lot!This is a great blog for me to refer.If there is rating this would be the best!Thx Joe.

    ReplyDelete
  11. Thx a lot!This is a great blog for me to refer.If there is rating this would be the best!Thx Joe.

    ReplyDelete
  12. Terima kasih atas perkongsiannya : )

    ReplyDelete
  13. Thanks its very useful for my examination..

    ReplyDelete
  14. Thank you very muchπŸ‘πŸ‘πŸ”₯

    ReplyDelete
  15. Mksehh gilak2 kakk..ktk namena mmudahkn keja kmk HAHAHAHAH

    ReplyDelete
  16. KARANGAN YG SANGAT HEBAT.SAYA SGT SUKA

    ReplyDelete
  17. Helpful sesangat😍. Tq next!πŸ€—

    ReplyDelete
  18. banyak kesalahan tatabahasa dan ejaan .tak payah wt essay la dah kalau x reti buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah manusia mna ada yg perfect,awak buat lah sendri tak payah baca yg nu

      Delete
  19. OMIGOSH thank you! you saved my life

    ReplyDelete
  20. Candidates 2k19 here
    Thanks a lot
    Wish me all the best in tmr spm bm paper

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Tomorrow is my spm bm paper. Going through this essay was a good choice

    ReplyDelete
  23. This essay was very helpful for me.and I must said thank you too profusely.......

    ReplyDelete
  24. Don't forget to follow my ig- @itsnabilah.meli

    ReplyDelete
  25. 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

    ReplyDelete
  26. Karangan ini sangat membabtu saya

    ReplyDelete
  27. karangan ini sangat membantu saya dan terima kasih kepada sesiapa yang tolong share karangan di atas sebagai rujukan saya untuk membuat karangan .....

    ReplyDelete
  28. Hanya nak tegur sikit, tak silap saya penanda wacana tak boleh berada di awal perenggan,btw it's a nice essay and good vocab either.

    ReplyDelete
  29. terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete