Monday 1 June 2015

Pendermaan Organ: Anugerah Kehidupan

Saban tahun, bilangan pesakit kronik yang memerlukan organ sihat semakin meningkat bak cendawan tumbuh selepas hujan. Namun, ramai yang tidak sanggup berbuat begitu kerana bimbang akan mendatangkan kemudaratan dan kecacatan pada jenazah dan diri mereka. Meskipun kematian merupakan satu kepastian yang tidak dapat dielakkan oleh semua manusia, namun nyawa juga merupakan anugerah Tuhan yang tidak ternilai. Lantas, semua pihak haruslah menggembleng tenaga dan berganding usaha untuk memberikan kehidupan yang baru kepada mereka yang memerlukannya. Mark Twain pernah mengungkapkan "Sentiasalah melakukan yang baik kerana akan menggembirakan sebahagian orang dan mengagumkan yang selebihnya."

Langkah pragmatik untuk merealisasikan aspirasi ini ialah mendaftarkan diri kepada Daftar Penderma Organ Nasional. Selepas meninggal dunia, doktor yang bertauliah akan menjalankan proses pemindahan atau transplantasi organ kepada orang lain yang memerlukannya kerana kegagalan organ tersebut. Selepas transplantasi organ, kehidupan orang itu akan lebih sempurna dan selesa. Maka, usaha ini mampu mengembalikan tahap kesihatan mereka untuk terus berkhidmat kepada negara mengikut kepakaran masing-masing. Ralph Waldo Emerson pernah berkata "kesihatan ialah gambaran dan petunjuk pada kegembiraan."

Darah setampuk pinang, Tee Hui Yee merupakan seorang pesakit jantung yang menerima dermaan jantung daripada remaja yang lain. Dalam tirai hatinya, dia bersyukur kerana telah diberikan kehidupan yang baru dan berjanji akan menghargai peluang ini dengan berusaha untuk menggapai menara impiannya dalam kehidupan. Maka, dia berharap dapat membesar menjadi individu yang berwawasan, mempunyai nilai keinsanan yang syumul dan dapat berjasa kepada negara, serta tidak bersikap seperti "kacang lupakan kulit". Kisah ini ialah cebisan kisah gembira di sebalik lautan duta.

Tuntasnya, kita haruslah membebaskan minda daripada dibelenggu dan dicengkam oleh kebimbangan menderma organ. Bak kata pepatah, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan jasa. Pendermaan organ yang sihat menjamin kesinambungan dan kesejahteraan hidup orang lain. Ingatlah bahawa hidup memerlukan pengorbanan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan. Akhir kata, pendermaan organ merupakan anugerah kehidupan yang tidak ternilai.




xx




Anda mungkin meminati juga:

1 comment:

  1. PERHATIAN!!!

    WhatsAp +971545539609.
    E-mel: drmalathi91@gmail
    Telegram: +971545539609

    Selamat datang ke MANIPAL HOSPITAL rumah pemindahan buah pinggang. Jika anda dalam kesusahan, adakah anda memerlukan wang untuk membayar hutang yang besar? Bagaimana untuk mengumpul wang untuk keperluan mendesak? Tunggu, mengapa anda tidak berfikir untuk menjual buah pinggang pada harga yang sangat baik ($ 400,000), yang pertama dibayar sebelum pembedahan kerana keraguan tentang penderma sebenar, saya Dr Malathi di MANIPAL HOSPITAL India. Kita berada di setiap sudut dunia. AS, Malaysia, Jepun, China, Greece, Turki, Nigeria, Australia, Argentina, Brazil, United Kingdom, Ghana, dll. NOTA:- * Penderma harus sihat secara klinikal. * Untuk menderma organ, anda mesti mempunyai kumpulan B+ dan O+. * Berat badan penderma tidak kurang daripada 35. * Penderma tidak boleh merokok atau minum alkohol. Anda boleh menghubungi kami 24 jam dan kami akan melayani anda dengan lebih baik, sila hubungi kami melalui

    WhatsAp +971545539609.
    E-mel: drmalathi91@gmail.com
    Telegram:+971545539609

    Salam Dr Malathi

    ReplyDelete