Tuesday 13 January 2015

Rakan Sebaya: Kawan atau lawan

Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat, rakan sebaya ialah sahabat yang sama umurnya dan berasal daripada lingkungan latar belakang yang sama serta suka meluangkan masa dalam melakukan aktiviti mereka. Rakan sebaya memainkan peranan penting dalam mencorakkan kehidupan pelajar di sekolah. Ada yang membentuk sahsiah positif dalam diri pelajar, ada juga yang akan mendatangkan kemudaratan kepada mereka. Terdapat segelintir ibu bapa yang berpendapat bahawa rakan sebaya hanya menghancurkan kejayaan anak mereka dalam kehidupan. Pendapat ini tidak benar sepenuhnya. Persoalannya sama ada rakan sebaya kawan atau lawan kita.

Rakan sebaya mengambil alih tanggungjawab ibu bapa kita ketika di luar rumah. Tanpa rakan sebaya, bosanlah kehidupan kita. Maka, rakan sebaya yang bernilai murni dan berpengaruh baik akan memberikan kesan yang baik terhadap rakan yang lain. Bak kata pepatah, bagaimana acuan begitulah kuihnya. Sahabat sebegini mementingkan pelajarannya dan akan mendorong kita supaya berusaha sedaya upaya untuk mencapai kejayaan.

Selain itu, rakan sebaya yang baik akan menolong kita tatkala menghadapi cabaran dan pancaroba dalam kehidupan. Mereka sudi menghulurkan bantuan kepada kita dan tidak mengharapkan sebarang balasan. Rakan sebaya merupakan benteng pertahanan kita sama ada dari segi mental ataupun dari segi fizikal. Kita dapat mencurahkan perasaan dan emosi kita kepada mereka. Mereka menjadi tempat  rujukan kita kerana merupakan orang yang amat rapat dengan kita. George Washington pernah mengungkapkan "Kawan yang sejati dapat diibaratkan sebagai suatu tanaman yang lambah tumbuhnya dan harus bertahan menghadapi pukulan-pukulan nasib malang, sebelum berhak disebut sahabat sejati."Rakan sebaya bertanggungjawab untuk membimbing kita supaya tidak terjerumus ke dalam lembah kejahatan. Mereka akan menasihati kita agar menghargai masa dengan melakukan aktiviti yang kurang memanfaatkan seperti vandalisme, gengsterisme dan lain-lain.

Namun demikian, rakan sebaya yang bersikap negatif diibaratkan sebagai api yang boleh membinasakan kehidupan remaja. Bukan semua rakan sebaya akan memberikan pengaruh yang baik kepada kita. Tahap disiplin di institusi sekolah semakin merosot kerana peraturan sering dicabar oleh pelajar yang tidak mematuhinya. Pelajar dicabar oleh rakan sebaya untuk menconteng dinding sekolah dan merosakkan harta benda sekolah. La Rouchefoucauld pernah mengungkapkan "Keinginan paling besar kadang-kadang mempunyai komanya tetapi sifat bermegah mengganggu kita tanpa noktahnya." Natijahnya, pelajar itu mengalami keruntuhan akhlak dan masa hadapan mereka gelap.

Ada juga rakan sebaya yang bakatnya tidak terserlah dalam bidang akademik, maka berminat terhadap bidang lain. Misalnya, kesenian atau sukan. Kita sebagai kawan patut mencungkil bakat dan potensi mereka, bukannya memandang rendah dan mengindirkan mereka.

Secara tuntasnya, rakan sebaya memainkan peranan yang signifikan dalam menentukan arah kehidupan seseorang. Pakar psikologi Barat, Carl Roger, berkata bahawa terdapat beberapa anjakan paradigma yang ketara dalam kalangan remaja yang memiliki rakan sebaya dari segi pemikiran, emosi dan fizikal. Ingatlah bahawa mencari rakan ibarat mencari permata di dalam timbunan kaca.



Student KoolAid
xx

Anda mungkin meminati juga:

Karangan SPM Student KoolAid

4 comments: